
1779 Massachusetts Avenue, NW, Washington, DC 20036  ■   Phone 202-483-7600  ■    Fax 202-483-1840  
info@CarnegieEndowment.org   ■    www.CarnegieEndowment.org 

 

 
 
 
 

 
 

 
 
 
 

Arab Reform Bulletin 
May 2006, Volume 4, Issue 4 
Michele Dunne, Editor  
Julia Choucair, Assistant Editor 
 
Syria: Media Reform and Its Limitations  

Marwan M. Kraidy  

The Syrian media sector is schizophrenic. On the one hand, Syrian musalsalat (television 
serials) are considered the best in the Arab world and compete head-to-head with their famed 
Egyptian counterparts. On the other hand, Syrian news and public affairs programming 
wallows in a protracted crisis exacerbated by an increasingly hostile geopolitical context and 
the Syrian-Lebanese media war that erupted after the assassination of former Lebanese Prime 
Minister Rafiq Hariri. Prompted by news that few Syrians watch state television news, Syrian 
writer Anwar Al Qassem commented in the London daily Al Quds Al Arabi that the motto of 
Syrian television appears to be “See not, hear not, speak not.” External challenges and loss of 
audience have driven Syrian media reform attempts, focusing on both the structure of the 
sector and the screen appearance of Syrian television. The question now is whether Syrian 
officials can apply to news the policies that produced successful television drama. 

Syrian television drama is a stunning success story. Since the 1980s, the Syrian state has 
offered its production facilities to private directors in return for rights of first broadcast. This 
drew film makers and writers whose training in Soviet film realism led to stunning 
videography, solid dialogue, and engaging treatment of historical themes. This in turn 
attracted Gulf television programmers, who filled their Ramadan schedules with Syrian 
drama. Increased profits and recognition have emboldened the industry to tackle controversial 
contemporary issues such as terrorism and AIDS. This success has rattled the Egyptian 
television industry but also led some venerable figures such as Mohammed Ukasha, Egypt's 
leading drama writer and director, to collaborate with Syrian actors and directors. 

Because Syrian officials have been either reluctant or unable to apply to news and current 
affairs the lessons of the drama sector, however, Syrian news lags far behind. Following the 
February 2005 Hariri assassination, Lebanese television networks such as the Lebanese 
Broadcasting Corporation (LBC) and Future Television (FTV) accused Syria of having played 
a role in the assassination of Hariri. In addition to their leading status in Lebanon's terrestrial  



1779 Massachusetts Avenue, NW, Washington, DC 20036  ■   Phone 202-483-7600  ■    Fax 202-483-1840  
info@CarnegieEndowment.org   ■    www.CarnegieEndowment.org 

 

television landscape, both LBC and FTV have influential satellite channels with significant 
followings among Syrians and other Arab viewers. With its small following, Syrian state 
television was no match. 

While Syrians, like most Arab viewers, gravitated to LBC's entertainment programs, they 
were aware of LBC's historically anti-Syrian politics. The surprise came from FTV, whose 
hitherto accommodating editorial line towards Syria turned vitriolic in the aftermath of the 
assassination. In its newscasts, talk shows, patriotic music videos, and virtually all other 
programs, FTV became a full time critic of the Syrian regime, collapsing its terrestrial and 
satellite broadcasting to become unabashedly “Hariri TV.” It is therefore no surprise that 
newspapers talked of a “divorce” between Future TV and the Syrian public. 

In response to these developments, Syrian officials announced an elaborate “plan to 
modernize media work,” mentioned in the final resolution of the summer 2005 Baath Party 
Congress. Before the congress, then-Information Minister Mehdi Dakhlallah (a former 
journalist) publicly stated that Syrian newspapers were “unreadable,” pressured Syria's chief 
censor to resign, and called on journalists to insist on “freedom of expression” and to abandon 
“the vocabulary of confrontation.” Dakhlallah declared that Syrian media were in a transition 
from “dirigiste media” to “media with a purpose.” 

Structural reforms in the plan include establishing a Syrian Media City in the outskirts of 
Damascus, allowing privately-owned Syrian satellite television channels to operate within 
restrictions, permitting privately-owned FM radio stations, and appointing an increasing 
number of women in key positions in the sector. The newly-appointed director of Syrian 
television, Diana Jabbour (a Christian woman and non-member of the Baath), announced that 
her mission was to “make the screen a bridge between citizens and the state.” Bolder steps 
have included allowing limited and controlled access to official newspapers by Syrian 
opposition writers—typically critics of corruption and not critics of the regime, the military, 
or the intelligence services. 

While structural reform appears to be gaining steam, efforts to improve the screen image have 
been largely cosmetic—literally. In March, the six thousand employees of the Syrian Radio 
and Television Commission received a memorandum detailing “international criteria” for the 
physical appearance of television anchors, hosts, and presenters. Besides banning strong 
makeup for women, the guidelines stipulated that a television anchor's weight could not 
exceed the last two numbers of their height, so that a 160 centimeters tall newscaster could 
not weigh more than 60 kilograms. It is doubtful whether such changes will be sustainable, as 
they appear to be inspired by the Lebanese television channels (known for using women as 
visual attractors) rather than by the experience of Syrian television drama, whose success is 
based on artistic and policy innovation. 

Marwan M. Kraidy is Assistant Professor of International Relations and International 
Communication at American University in Washington, DC, and a Fellow at the Woodrow 
Wilson International Center for Scholars in Washington, DC. He is writing a book on the 
social and political impact of Arab reality television. 

 

 
 


